2015. március 10., kedd

Moszkvai kiruccanás #2: a turistakör

"A Kreml, a Kreml – mindenki csak ezt hajtogatja. Boldog-boldogtalantól hallottam már róla, de a saját szememmel még sohasem láttam. Ó, hányszor, de hányszor (ezerszer) bejártam már Moszkvát. keresztül-kasul, északi csücskétől a déliig, nyugatról kelete, egyik végétől másikig tekeregtem benne – részegen avagy másnaposan, de a Kremlt még egyszer sem láttam."
(Venyegyikt Jerofejev: Moszkva-Petuski)
Szegény Venyicska nagyon nehezen jutott el a Vörös térre, pedig tudjuk, ha nincs egy fotód a Kremllel Vaszilij Blazsennij-székesegyházzal, akkor nem is jártál Moszkvában. (De lehet, Oroszországban se, anélkül az is csak egy illúzió.)

Szóval egy sikertelen OTP-vadászat* után csak elkeveredtünk a Kitaj gorodba, hogy aztán kis kerülős sétával bejussunk a (túl) sokat emlegetett Vörös térre. És akkor az egyszerűség kedvéért jöjjön a képes riport:

A híres GUM-áruház, színes-szagos, fényes. Belül is szép amúgy, bár nem értem, mit lehet olyan sokat barangolni odabent - oké, építészetileg eléggé nemsemmi, de attól még ez egy marha drága pláza, otthon se élvezem a plázákban való sétálgatást. 

(A kép csak illusztráció, de) tudni kell, hogy ami nagyon az oroszokhoz köt, az az, hogy nem degradálják a fagyit holmi "nyári édességnek". És igen! Szabadságot a téli fagyizásnak otthon is! Így például a GUM-ban is több ilyen kis fagyis-jégkrémes bódé van, ahol furcsamód nem egy gömb, hanem egy ilyen eleve kész tölcsér fagyit lehet kapni. Állagra inkább jégkrémes, de tény, hogy nagyon finom. És ugyan megfogadtam, hogy nem leszek szentimentális és nem gyűjtök szemetet csak azért, mert "hát ez Oroszországból van", de azért a ГУМ Мороженое feliratú szalvétát csak eltettem, egye fene.

Első pillantásra a Vörös téren: nos, március eleje, de még mindig áll a tér közepén egy nagy-nagy karácsonyi újévi vásár, jégkorival, nagyon szép giccses körhintákkal, méregdrága kifőzdékkel és minden jósággal. Szóval a kedvenc hagymakupoláink csak úgy éppen hogy kikukucskáltak a vásár mögül első blikkre.

GUM, jármárká, égősorok, karácsonyfák.

A kötelező kép! Igen, pipa!

...és a próbálkozzunk-valami-mással-a-székesegyház-túloldalán-hátha-sikerül és hát-fogjuk-rá-hogy-jó-lesz kép. 

És akkor egy jóóó nagy séta a Kreml túloldalán, a Moszkva-folyó partján, rálátni a Megváltó Krisztus-székesegyházra... Kellemetes.


*namerthogy Oroszországban is van OTP, de Vlagyimirban csak egy iroda van, automata nyista, szóval kihasználva a lehetőséget, hogy Moszkvában vagyok, megrohamoztuk az automatákat, mert ott csak 577 forintba fáj a kézpénzfelvétel, míg például a Szberbankban 1300 körül volt.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése